Tuesday 24 May 2011

Bila mood memasak datang..

Malam semalam..mood rajin nak masak datang..bukan xrajin sebelum2 ni..cuma xberkesempatan je..
yela..bila balik keje, penat..nak layan ariana lg..pastu mr.aleng pun slalu balik lambat kebelakangan ni..so, xsempatla nak masak mcm2..kalo mr.aleng balik lambat, saya goreng telur je la..huhu..xterkejar nak masak mcm2 dengan ariana xduduk diam, budak baru belajar nak merangkak..abis satu rumah nak round2..dah semakin lasak pun ariana tu..xboleh la nak halang..bagi saya..biar dia belajar explore mcm2..saya tak mau halang..cuma awasi dia sahaja..kalo kita halang2 dia kang takut terbantut pulak perkembangannya..ini pendapat saya..xtau la org lain..masing2 ada cara nak didik anak..ikut la cara masing2 ye..wah..membebel pulak aku ni..

okla, berbalik kepada cerita nak masak2 tadi..memandangkan ada kueh teaw yg dah beli 2 3 hari lepas tapi xmasak2..bila nak goreng..bosan pulak..asyik2 goreng je..pastu terfikir nak buat kueh teaw ladna..hehe..call mak n bapak tanya resepi..sebelum ni mmg selalu tgk bapak masak kat restoran..tapi xpenah buat sendiri..
so, saya pun try la..senang je..cuma pakai stok ayam..tapi saya pakai sup ayam (lebih lauk semalam.hehe..)
Ini la rupanya..tadaaaa:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
alamak..silap..ni pinggan mr.aleng..licinnn..haha..
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

ni la rupanya..

Haaa...terliur x??hehe..siap letak meatball lagi tau..sebenarnya menu ni namanya..kueh teaw ladna + kartonis..pendek kata kueh teaw suka hati..haha..sebab main campak je ikut suka hati nak letak ape..hehe..
Resepinye..senang je..ikut suka hati korang nak letak ape..hahaha..
okla,caranya mudah..bahan2 nye,bwg putih, bwg merah, ayam, udang, meat ball, stok ayam atau pun sup ayam lebih semalam, tepung jagung, sos tiram, limau nipis,telur, sayur-sayuran spt bunga kobis, sawi, carrot (suka hati la nak letak sayur ape2 pun boleh)..

cara2nya, tumiskan bwg putih n bwg merah..masukkan ayam n udang..goreng sekejap..tambahkan sos tiram sikit, pastu masukkan stok ayam +air / sup ayam..kacau..kacau...pastu masukkan sayuran..pastu masukkan bancuhan tepung jagung..ikut suka hati..kalo nak pekat lebih kan..kalo xsuka pekat sgt..letak sikit je dlm satu sudu besar..pastu kacau..kacau lg..perahkan asam limau sikit..kalo nak pedas ketukkan cili padi dan campak je, last sekali pecahkan telur dan kacau..kalau ladna kat kedai2 tu xpayah letak telur..kalau letak telur ni ala2 mcm kartonis style..tp sebab nama dia pun kueh teaw suka hati..so, suka hati saya la nak letak ape..hahaha..senang kan??hehe..(mcm chef dah..haha..berangan..)..oh lupa..kueh teaw dia tu goreng dgn kicap je..pastu masa nak hidangkan baru letak kuah atas dia..nyum..nyumm...

sebenarnya..ade satu lg resepi..semalam..buat puding roti..tapi xjadi..lembik sikit..adeh..sebab tu xamik gambar..hehe..xpela, next time bila buat lagi, saya share ok..
jumpa lgi..di lain entry..bye..

2 comments:

  1. k.teow kung fu satu...hehehehe...
    betul2, bila mood rajin nak memasak, ape je yg teringin, semua boleh buat...
    campak2 je...aku selalu buat k.teow kung fu...lebih kurang camni gak...tp k.teow salut telur..sedapppp! hehehe...
    char kuey teow pun aku pernah try....wallawehhh...kira boleh lawan malis la...hehehe

    ReplyDelete
  2. nnt nak rasa char kueh teaw ko..char kueh teaw musykil..haha..

    ReplyDelete