Penyusuan diteruskan sehingga abis tempoh berpantang..dan balik kl, duduk rumah mama iaitu ibu mertua ku...bersyukur sgt dpt mak mertua sebaik mama...dia yg menguruskan ariana...dia yg mahu menjaga ariana..dan xmahu ariana dihantar ke nursery..katanya budak tu lembik lg..letak nursery org jaga xsama mcm kita jaga..yela, cucu perempuan pertama..excited sungguh...xpela, biarla mama jaga ariana..sampai bila..saya pun xtau sampai bila yg dia larat nak jaga ariana..esok2 bila dah merangkak lg susah nak kejar2 ariana..risau dia xlarat dah nak jaga..
ok, setelah bercuti selama xsampai 2bulan dah kena masuk keje balik..tak dpt membayangkan mcmane nak tinggal ariana, mcmana nak perah susu..hanya berdoa semoga Allah permudahkan segalanya....
Hari pertama bekerja...asyik teringatkan ariana, telefon asyik tanya keadaan ariana...boleh ke mama jaga..yela..takut menyusahkan dia...sebelum ini, mama juga xputus2 minta ariana disusukan dgn susu tepung..katanya, takut ariana menangis xcukup susu...saya hanya telan segala sangkaan atau tanggapan itu..yela, susah nak terangkan dgn mak mertua..nak kena pandai jaga hati...nnt terasa hati susah jugak...hanya pada mr.aleng tempat saya mengadu...disebabkan tidak mahu menyusahkan ibu mertua ku yg dikatakan susah utk bagi susu perahan, saya membuat keputusan utk bagi ariana susu tepung..mengalir airmata semasa menyuap susu tepung pada ariana..susu yg pertama iaitu Anmum..selepas beberapa jam, ariana muntah...abis baju, cadar katil..kesian ariana,lembik xbermaya selepas itu...mungkin perutnya xdapat nak hadam susu tu....minggu depannya, kami try lagi sekali bagi enfalac..sama juga keadaannya, kali ini didepan ibu mertua ku sendiri yg melihat keadaan ariana muntah...baru dia tau, baru dia faham kenapa saya xnak bg susu tepung..mr.aleng pun print artikel, bagi kat mama, suh dia baca..bila baca, kena kat batang hidung sendiri la kan..hehe..selepas tgk keadaan ariana yg xbermaya, kami bawak ariana pegi klinik..doctor bgtau mungkin arina allergic susu lembu..doktor bagi sample susu bebelac, dan dia ckp kalau xsesuai jugak lepas ni kena bagi susu tepung yg soya punya...selepas try bebelac, sama juga keadaannya..dan akhir sekali kami try isomil...ariana nampak ok, tapi bila dia berak,najisnya agak keras...selepas itu, saya membuat keputusan hanya susu ibu yg akan saya bagi pada ariana...mama pun dah takut nak bg apa2 susu lagi...
Setiap hari saya memerah, mengusung beg pam Spectra yg bulky itu..xpe, biar saya susah..demi ariana ape saja saya sanggup...semasa di ofis, saya akan memerah 3 kali..dan hasilnya 10oz-12oz..cukup utk hari esoknya..kadang2 kurang..kena la topup dgn stok yg xberapa nak ada..stok yg saya buat semasa di kampung, abis cair semuanya semasa balik ke kl..menangis saya..mungkin xcukup ais..dugaan betul la...
tp xpe, saya tetap kuatkan semangat utk bg yg terbaik pada ariana..
setiap kali balik keje, saya berdoa supaya jalan x jem, cepatla sampai rumah supaya boleh susukan ariana..bekalan susu ariana hanya cukup sepanjang 8jam iaitu ofis hour..kalau ada meeting petang mesti balik lambat, penah kul6lebih baru balik..dahla jem..saya called rumah, tanya ariana..ariana tido...cepat2 balik..dlm hati xputus2 doa sepanjang jalan supaya ariana x mengamuk nak susu...kdg2 sampai rumah tgk ariana tido lagi...Alhamdulillah..Allah sentiasa menolong hambaNya ketika susah...
Begitulah sepanjang 7bulan setakat ini..saya masih memerah..dan semoga Allah permudahkan hari2 ku..saya akan terus menyusukan ariana selagi daya..Alhamdulillah saya dapat menyusukan ariana secara eksklusif sepanjang 6bulan pertama kelahirannya...semoga murah rezeki ariana..saya tidak susah hati lg sekarang sebab ariana dah mula makan solid food..perut dia pun dah matang..sekiranya keadaan terdesak, saya juga tidak risau kalau nak beri susu formula utk ariana..tetapi tetap akan teruskan penyusuan ini selagi dia mahu..
Inilah antara2 cabaran yg terpaksa saya tempuhi dlm perjalanan penyusuan susu ibu..ada saatnya saya rasa down..bila rasa itu datang, luahkanlah pada sesiapa yg anda rasa boleh bagi semangat balik..dan suami perlu bg support dlm menjayakan penyusuan eksklusif ini...
Untuk mr.aleng..
terima kasih kerana sentiasa support saya..memahami saya..menyapu airmata saya setiap kali saya menangis..blk gerik tiap2 minggu semasa saya dlm pantang..tolong masak air panas utk saya mandi, tolong cedukkan nasi utk saya mkn, tlg buatkan air pagi2 utk saya breakfast, tolong sapu, mop, kemas rumah..mcm2 lg yg b dah buat..saya sgt bersyukur dapat suami mcm b..
Thank you Allah for give him in my life..
Thank you bb for being my endless love..
Showing posts with label BF. Show all posts
Showing posts with label BF. Show all posts
Monday, 20 June 2011
Friday, 17 June 2011
Penyusuan Eksklusif Untuk Ariana Part 1
Wah..tajuk gempak tu..:))
Sebenarnya entry kali ini, saya ingin ceritakan pengalaman saya dalam perjalanan menyusukan ariana...
Semasa ariana masih dalam perut saya, niat utk bagi susu ibu sepenuhnya kpd ariana sudah pun tertanam dlm hati saya..ditambah lg bila bff saya chot bg support suruh bg susu ibu pada anak..
saya mula membaca artikel2, blog2 mengenai susu ibu..kebaikan susu ibu, kenapa perlu bg susu ibu, masalah2 penyusuan..mcm2 mengenai susu ibu..rupanya bukan senang utk berjaya dlm penyusuan susu ibu ni..x semudah yg kita sangkakan..byk cabarannya..byk dugaannya..mungkin bg setengah org, perjalanannya mudah..bagi saya pula, tidak mudah..dan saya tahu, bila dlm kesusahan, Allah sedang menguji hambaNya..
Kali pertama menyusukan Ariana, perasaan saya ketika itu, Ya Allah..besarnya kekuasaan Mu..Indahnya ciptaan Mu..tidak putus2 bersyukur kerana bayi yg dikandung telah selamat dilahirkan dan saya telah menjadi seorang ibu..Nikmatnya setelah dapat menyusukan anak sendiri..walaupun ketika itu, saya agak kekok menggendong bayi..cara dan teknik utk menyusu bayi tak betul (menyesalnya xdpt pegi kursus penyusuan susu ibu ketika itu)..ditambah pula kesakitan dan keadaan saya yg lemah ketika itu..tapi saya tetap bersemangat utk menyusukan anak saya..cuma kesilapan saya ketika itu, saya tidak minta rooming in dgn baby saya..dan sebab itu saya rasa, baby saya telah disumbat dgn susu formula...maafkan mama ariana, mama kekurangan ilmu ketika itu, mama lemah, xberdaya utk bangun pun..hanya baring atas katil sebab mama mengalami tumpah darah sedikit..doktor pasangkan alat bantuan utk kencing supaya mama xbyk bergerak...Apepun mama tetap akan berusaha supaya mama dapat berikan susu yg terbaik buat Ariana iaitu susu ibu...
Selepas 3 hari Ariana dilahirkan, jururawat yg dtg melawat ariana check suhu ariana tinggi..Ariana demam..perasaan saya ketika itu, hanya tuhan yg tau..bayi seberat 2.7kg, berumur 3 hari dah dijangkiti virus..ariana dan saya ditahan di wad Hospital Ampang. nasib baik hospital rakan bayi, kalau x mesti dia suruh tinggalkan ariana dan saya hanya boleh dtg melawat ariana...Itulah kelebihan hospital rakan bayi, bayi akan dipastikan hanya minum susu ibu sahaja..bayi akan sentiasa berada dgn ibunya..Saya bertekad akan beri susu ibu sekerap yg boleh..hanya susu ibu yg terbaik..hanya susu ibu yg dapat buang dan matikan segala bakteria/virus dlm badan ariana..walaupun saya xcukup tido,xcukup rehat..keadaan ketika itu hanya tuhan yg tau pengorbanan saya,mr. aleng juga..besarnya pengorbanan seorang ibu dan juga bapa..Terima kasih tak terhingga pada mr.aleng kerana menjaga saya dan juga ariana ketika itu dan sehingga sekarang..
Akhirnya setelah beberapa hari di hospital, setelah ujian darah dibuat dan tiada bakteria yg merebak, suhu badan ariana stabil..kami dibenarkan pulang..hari itu adalah hari raya haji tahun 2010..Alhamdulillah...walaupun saya tidak sedikit pun kisah dgn persiapan raya haji...
Pengalaman berada di hospital adalah satu pengalaman yg xdapat saya lupakan..nnt saya akan ceritakan di entry yg lain..InsyaAllah..(kalau mood rajin menulis..hehe..)
Semasa tempoh berpantang di kampung pula...
Ariana kerap menangis dan x tido waktu mlm...kdg2 seharian xtido, menangis xhenti2..saya juga turut sama xtido, xcukup rehat..berkepit dgn ariana je..dengan nak bertungku lagi...kdg2 tungku yg mak dah panaskan, sejuk mcm tu je..sebab ariana menangis, menyusu ariana, dukung ariana, bagi dia tido...saya xsuka sgt bila waktu bertungku tiba..paling xsuka...mak pulak, bila ariana menangis, katanya xcukup susu..siap offer nak belikan susu tepung..punyala nak bagi budak tu senyap...tapi saya tetap dengan pendirian saya..hanya susu ibu yg boleh masuk dlm mulut ariana, biarlah saya senyapkan ariana dgn susu saya..bukan susu tepung@susu tin@susu lembu..saya ada susu mampu menyusukan ariana buat apa nak bagi susu lembu???lembu susukan anak lembu..manusia susukan anak manusia..betul x??..saya siap baca kan kuat2 bagi semua org dlm rumah tu dgr kenapa xboleh bg susu tepung..perut bayi xdpt hadam susu tepung..bla..bla..bla...biar semua org tau...biar semua org blaja..sape ckp susu xcukup??tanggapan itu salah sama sekali...dan saya telah buktikan sekarang..semua ibu mampu utk menyusukan anak mereka....(semangatnya aku..nak jd kaunselor laktasi ke??hehe..)akhirnya mak akur dgn permintaan saya yg hanya mahukan susu ibu utk ariana...
Nak tahu apa cabaran dlm penyusuan ariana seterusnya..nntkan part 2..to be continued..:))
Sebenarnya entry kali ini, saya ingin ceritakan pengalaman saya dalam perjalanan menyusukan ariana...
Semasa ariana masih dalam perut saya, niat utk bagi susu ibu sepenuhnya kpd ariana sudah pun tertanam dlm hati saya..ditambah lg bila bff saya chot bg support suruh bg susu ibu pada anak..
saya mula membaca artikel2, blog2 mengenai susu ibu..kebaikan susu ibu, kenapa perlu bg susu ibu, masalah2 penyusuan..mcm2 mengenai susu ibu..rupanya bukan senang utk berjaya dlm penyusuan susu ibu ni..x semudah yg kita sangkakan..byk cabarannya..byk dugaannya..mungkin bg setengah org, perjalanannya mudah..bagi saya pula, tidak mudah..dan saya tahu, bila dlm kesusahan, Allah sedang menguji hambaNya..
Kali pertama menyusukan Ariana, perasaan saya ketika itu, Ya Allah..besarnya kekuasaan Mu..Indahnya ciptaan Mu..tidak putus2 bersyukur kerana bayi yg dikandung telah selamat dilahirkan dan saya telah menjadi seorang ibu..Nikmatnya setelah dapat menyusukan anak sendiri..walaupun ketika itu, saya agak kekok menggendong bayi..cara dan teknik utk menyusu bayi tak betul (menyesalnya xdpt pegi kursus penyusuan susu ibu ketika itu)..ditambah pula kesakitan dan keadaan saya yg lemah ketika itu..tapi saya tetap bersemangat utk menyusukan anak saya..cuma kesilapan saya ketika itu, saya tidak minta rooming in dgn baby saya..dan sebab itu saya rasa, baby saya telah disumbat dgn susu formula...maafkan mama ariana, mama kekurangan ilmu ketika itu, mama lemah, xberdaya utk bangun pun..hanya baring atas katil sebab mama mengalami tumpah darah sedikit..doktor pasangkan alat bantuan utk kencing supaya mama xbyk bergerak...Apepun mama tetap akan berusaha supaya mama dapat berikan susu yg terbaik buat Ariana iaitu susu ibu...
Selepas 3 hari Ariana dilahirkan, jururawat yg dtg melawat ariana check suhu ariana tinggi..Ariana demam..perasaan saya ketika itu, hanya tuhan yg tau..bayi seberat 2.7kg, berumur 3 hari dah dijangkiti virus..ariana dan saya ditahan di wad Hospital Ampang. nasib baik hospital rakan bayi, kalau x mesti dia suruh tinggalkan ariana dan saya hanya boleh dtg melawat ariana...Itulah kelebihan hospital rakan bayi, bayi akan dipastikan hanya minum susu ibu sahaja..bayi akan sentiasa berada dgn ibunya..Saya bertekad akan beri susu ibu sekerap yg boleh..hanya susu ibu yg terbaik..hanya susu ibu yg dapat buang dan matikan segala bakteria/virus dlm badan ariana..walaupun saya xcukup tido,xcukup rehat..keadaan ketika itu hanya tuhan yg tau pengorbanan saya,mr. aleng juga..besarnya pengorbanan seorang ibu dan juga bapa..Terima kasih tak terhingga pada mr.aleng kerana menjaga saya dan juga ariana ketika itu dan sehingga sekarang..
Akhirnya setelah beberapa hari di hospital, setelah ujian darah dibuat dan tiada bakteria yg merebak, suhu badan ariana stabil..kami dibenarkan pulang..hari itu adalah hari raya haji tahun 2010..Alhamdulillah...walaupun saya tidak sedikit pun kisah dgn persiapan raya haji...
Pengalaman berada di hospital adalah satu pengalaman yg xdapat saya lupakan..nnt saya akan ceritakan di entry yg lain..InsyaAllah..(kalau mood rajin menulis..hehe..)
Semasa tempoh berpantang di kampung pula...
Ariana kerap menangis dan x tido waktu mlm...kdg2 seharian xtido, menangis xhenti2..saya juga turut sama xtido, xcukup rehat..berkepit dgn ariana je..dengan nak bertungku lagi...kdg2 tungku yg mak dah panaskan, sejuk mcm tu je..sebab ariana menangis, menyusu ariana, dukung ariana, bagi dia tido...saya xsuka sgt bila waktu bertungku tiba..paling xsuka...mak pulak, bila ariana menangis, katanya xcukup susu..siap offer nak belikan susu tepung..punyala nak bagi budak tu senyap...tapi saya tetap dengan pendirian saya..hanya susu ibu yg boleh masuk dlm mulut ariana, biarlah saya senyapkan ariana dgn susu saya..bukan susu tepung@susu tin@susu lembu..saya ada susu mampu menyusukan ariana buat apa nak bagi susu lembu???lembu susukan anak lembu..manusia susukan anak manusia..betul x??..saya siap baca kan kuat2 bagi semua org dlm rumah tu dgr kenapa xboleh bg susu tepung..perut bayi xdpt hadam susu tepung..bla..bla..bla...biar semua org tau...biar semua org blaja..sape ckp susu xcukup??tanggapan itu salah sama sekali...dan saya telah buktikan sekarang..semua ibu mampu utk menyusukan anak mereka....(semangatnya aku..nak jd kaunselor laktasi ke??hehe..)akhirnya mak akur dgn permintaan saya yg hanya mahukan susu ibu utk ariana...
Nak tahu apa cabaran dlm penyusuan ariana seterusnya..nntkan part 2..to be continued..:))
Monday, 16 May 2011
BF Support Group @ DARC
Memandangkan ada peminat suh update blog..si ke-chot tu ler..(mcm byk peminat..follower pun ade 2 org je..haha..) ok, nak update la nih..
Tanggal 24 April 2011, Sarakids ada menganjurkan Open Day dan himpunan Ibu2 menyusu untuk masuk Malaysian Book Of Record..Saya n si ke-chot pun join la..Pagi Ahad plak tu..kena bgn awal..siapkan ariana..semangat berkobar2 nak pegi..(mcm tau je DARC tu katne..) xpenah pegi pun situ..
confident je pakai GPS..sekali xde plak dlm list..xupdate kot gps Mr.aleng tu..hehe..tp xpe, gps manual ade,jgn risau.."Chot, DARC tu katne?mcmane nak pegi.." dia pun bg la guide..So, sampaila kami ditempat yg dituju..si ke-chot xsampai lg..masuk jela..mkn2 dulu..
Ramai jugak yg dtg..semua ikut tema..mata pun dah kelam nampak semua pink..hehe..nasib xbuta warna..
lepak2 sekejap chot pun sampai..ape lg, kalo 2 ekor ni dah berjumpa..chot chet chat la kan..hehe..biasala,kalo kiteorg jumpa mmg xabis nak cite semua bende..
so, layanla opening by sarakids..siap ada lagu menyusu..yg bestnye, gambar ariana tgh menyusu pun ade..hehe..glamer mak kejap..tp xbrape nampakla screen dia xcantik...xpela, nampak tempias2 pun ok la..
Mr.aleng pun layan je la ktorg ni..ariana?biase la dia..nasib angin dia baik,xmeragam..kalo x jenuh jugak..
Berbalik kepada Sarakids td, dorang ada buat pelancaran pam susu MODU..mmg xpenah dengar la..baru di pasaran..mcm best je..tp dah ada spectra ni, xberbaloi plak nak beli baru..lain la kalo dah ada no.2..hehe..mcm chot..dah ada isi dah perut nye (sebelum ni ada cacing je..hehe)..irdina nak dpt adik..yeay!!!(harap2 laki la ye chot..)
Pam susu tu kaler pink..(ni sbb tuan punye tanah minat kaler pink py pasal..semua nye nak pink..)
xpela,layan kan aje ler..ok,sesi menyusu serentak seramai 200 org pun bermula...cepat2 suh ariana nyusu..irdina tido plak..(xtaula dpt x masuk Malaysian Book of record..)mcm x je..xde announce la plak..xpela, maybe next time sarakids buat lg..(tahun depan buat lg ye..)
Antara gambar semasa majlis..(chot, nnt aku email la gambar..xdapat semua lg gambar tu..):
note: saya xkan pakai lg tudung ni..nampak bulat giler..(adeh..ni la padah nye beli2 online ni..) Mr.aleng, jgn marah ye kalau xpakai dah tudung2 tu..nnt beli kan yg lain eh..boleh la ye???...
Tanggal 24 April 2011, Sarakids ada menganjurkan Open Day dan himpunan Ibu2 menyusu untuk masuk Malaysian Book Of Record..Saya n si ke-chot pun join la..Pagi Ahad plak tu..kena bgn awal..siapkan ariana..semangat berkobar2 nak pegi..(mcm tau je DARC tu katne..) xpenah pegi pun situ..
confident je pakai GPS..sekali xde plak dlm list..xupdate kot gps Mr.aleng tu..hehe..tp xpe, gps manual ade,jgn risau.."Chot, DARC tu katne?mcmane nak pegi.." dia pun bg la guide..So, sampaila kami ditempat yg dituju..si ke-chot xsampai lg..masuk jela..mkn2 dulu..
Ramai jugak yg dtg..semua ikut tema..mata pun dah kelam nampak semua pink..hehe..nasib xbuta warna..
lepak2 sekejap chot pun sampai..ape lg, kalo 2 ekor ni dah berjumpa..chot chet chat la kan..hehe..biasala,kalo kiteorg jumpa mmg xabis nak cite semua bende..
so, layanla opening by sarakids..siap ada lagu menyusu..yg bestnye, gambar ariana tgh menyusu pun ade..hehe..glamer mak kejap..tp xbrape nampakla screen dia xcantik...xpela, nampak tempias2 pun ok la..
Mr.aleng pun layan je la ktorg ni..ariana?biase la dia..nasib angin dia baik,xmeragam..kalo x jenuh jugak..
Berbalik kepada Sarakids td, dorang ada buat pelancaran pam susu MODU..mmg xpenah dengar la..baru di pasaran..mcm best je..tp dah ada spectra ni, xberbaloi plak nak beli baru..lain la kalo dah ada no.2..hehe..mcm chot..dah ada isi dah perut nye (sebelum ni ada cacing je..hehe)..irdina nak dpt adik..yeay!!!(harap2 laki la ye chot..)
Pam susu tu kaler pink..(ni sbb tuan punye tanah minat kaler pink py pasal..semua nye nak pink..)
xpela,layan kan aje ler..ok,sesi menyusu serentak seramai 200 org pun bermula...cepat2 suh ariana nyusu..irdina tido plak..(xtaula dpt x masuk Malaysian Book of record..)mcm x je..xde announce la plak..xpela, maybe next time sarakids buat lg..(tahun depan buat lg ye..)
Antara gambar semasa majlis..(chot, nnt aku email la gambar..xdapat semua lg gambar tu..):
note: saya xkan pakai lg tudung ni..nampak bulat giler..(adeh..ni la padah nye beli2 online ni..) Mr.aleng, jgn marah ye kalau xpakai dah tudung2 tu..nnt beli kan yg lain eh..boleh la ye???...
Subscribe to:
Posts (Atom)


